Czytano: 16673 razy
Wykonawca:
Galerie:
- 2nd Wrotycz Festival - 2015-04-12 (Festiwale)
- [haven] - 2012-05-20 (Koncerty)
- Krzyk Maszyn - 2011-05-23 (Festiwale)
- [haven] - 2011-04-08 (Koncerty)
- [haven] - 2010-12-19 (Koncerty)
- Castle Party 2007 - 2007-07-27 (Festiwale)
- MASCHINENgeSCHREI 3 - 2007-05-20 (Festiwale)
- Protagosterium Tour - 2007-01-11 (Koncerty)
- Temple of Silence 2 - 2006-09-10 (Festiwale)
Katalog płyt:
- [haven] - Amity CD
- [haven] - Plastic
- [haven] - [A2982]
- [haven] - Naos
- [haven] - the last breath of lonely buildings
- 28/09 SOUND CLINIQUM #30 live: [HAVEN] // SZCZECIN - 2013-09-20
- 17/03 SOUND CLINIQUM #25 live:CH DISTRICT,[HAVEN],DEFACEMENT - 2012-03-04
Khocico: Jak doszło do powstania [haven], czy mógłbyś przybliżyć historię projektu?
-[haven]: Projekt o nazwie [haven] powstał stosunkowo niedawno, a konkretniej - rok temu. Właśnie w tym okresie moje wczesne muzyczne pomysły zaczęły nabierać szczątkowego kształtu. Tym samym nie mogę pochwalić się, jakąś wyjątkowo interesującą historią. Zdaje się, iż historia projektu powstaje na bieżąco, co mnie bardzo cieszy.
K: Jakie były najważniejsze koncerty, które zagrałeś? Które z nich wspominasz najlepiej? Czy jest jakiś zespół z którym szczególnie chciałbyś wystąpić?
-[h]: Właściwie grałem tylko jeden koncert - vide set z synta[XE]terror, dlatego trudno jednoznacznie wybrać mi ten najważniejszy ;) . A poważnie rzecz biorąc, mam nadzieję, iż w najbliższym czasie uda mi się zorganizować jakiś koncert we Wrocławiu, co wydatnie podniesie moją statystykę ;). Z kolei, jeśli chodzi o zespół, z którym szczególnie chciałbym wystąpić, to myślę że lista byłaby dość długa. Siląc się jednak na formalizm wymienię: Raison d'Etre, Arcanę, Rukkanor, Cold Fusion, Job Karma oraz Fields of the Nephilim ;)
K: Czy mogłobyś opisać muzykę jaką grasz i jakie są Twoje inspiracje?
-[h]: Tak na dobrą sprawę szufladkowanie nie ma większego sensu, gdyż współczesna muzyka to zazwyczaj collage kilku elementów. Podobnie rzecz ma się z moją muzyką, jest ona wypadkową często pozornie sprzecznych składników. To takie małe uniwersum, w którym refleksyjność sacrum miesza się z fabrycznym zgiełkiem a nad całością unosi się efemeryczny powiew orientu. Inspiracją może być właściwie każda impresja, o ile jest na tyle plastyczna aby można ją było dowolnie obrobić. Jednakże, przeważnie szukam asumptu do tworzenia w dziełach literackich oraz rzecz jasna- muzycznych.
K: Czy mógłbyś w takim razie wymienić jakieś konkretne dzieła literackie które są bazą dla Twojej twórczości?
-[h]: Myślę że żadne z przeczytanych dzieł nie koresponduje bezpośrednio z tym co robię. Inspiracje sprowadzają się do pewnych impulsów, które nie są zbytnio ukształtowane. Tym niemniej jeśli miałbym wymienić kilku pisarzy, których cenię, to z pewnością wybrałbym: Michaiła Bułhakova, Witolda Gombrowicza, Vladimira Nabokova, Franza Kafkę, Stanisława Ignacego Witkiewicza etc. etc. Z kolei spośród poetów największą estymą darzę następujące postacie: Izydor Ducasse, Stephane Mallarme, Charles Baudelaire, Arthur Rimbaud oraz Federico Garcia Lorca.
K: Które zespoły polskie i zagraniczne wywarły wpływ na Twoją twórczość?
-[h]: Myślę, że każdy zespół miał na mnie większy lub mniejszy wpływ. W końcu obcowanie z muzyką jest znakomitym poligonem doświadczalnym a inspiracje pojawiają się naturalnie.
K: Jakie są zasadnicze różnice między Twoimi pierwszym albumem "The last breath of lonely buildings" a obecnymi dokonaniami?
-[h]: Wydaje mi się, iż nowy, rodzący się materiał będzie nieco przystępniejszy. Wzbogacony o większą dozę melodyjności oraz elementów orientalnych. Oczywiście nie jest to zapowiedź drastycznej stylistycznej volty.
K: Jak ważne są wizualizacje dla Twoich koncertów i jaką rolę odgrywają?
-[h]: Wizualizacje odgrywają bardzo istotną rolę, ponieważ koncert ambientowy jest zazwyczaj dość nieatrakcyjny (vide sceniczna statyczność). Tym samym, warto jest posiadać medium zdolne zaabsorbować uwagę. Dodatkowo, ciekawie zaaranżowane wizualizacje wzmacniają odbiór muzyki, budując pożądany klimat.
K: Czy mógłbyś w takim razie powiedzieć co nieco o tych wizualizacjach, o ich klimacie, jaki mają przekaz, kto za nie odpowiada itd.?
-[h]: Za wizualizacje odpowiada Dobermann i właściwie do niego powinno być skierowane to pytanie ;) Zazwyczaj temat tego typu projekcji łączy się z estetyką indywidualnego setu, i właśnie do niego jest dopasowywana.
-Dobermann: Słucham muzyki i zamykam oczy , wyobrażam sobie co chciałbym zobaczyć podczas jej słuchania, a następnie szukam takiego miejsca w rzeczywistości. Moim zdaniem tytuł płyty jest nietrafny ( przyp.“Last breath of the lonely buildings” - ostatni oddech samotnych budynków), ponieważ te budynki żyją, tylko że innym życiem i nie są tak martwe jakby się to wydawało. Przynajmniej dla mnie nie jest to takie oczywiste. To że nie dostrzegamy gdzieś życia, nie znaczy że go tam nie ma. Jak dla mnie najciekawiej to wygląda jeśli co jakiś czas odwiedzasz jakieś miejsce i widzisz jak się zmienia, że tu coś odpadło, jakaś gałąź sie pojawia itd. Pomimo że w zasadzie to "martwe klamoty", to jednak cały czas coś tam się zmienia ...można nawet do tego doliczyć bazgrolenie sprejem przez pustomózgi :) Ogólnie rzecz ujmując dla mnie i dla Katakana również taka postapokaliptyczna wizja dobrze komponuje się z muzyką, która jest równie niespokojna co obraz ;)
K: Czy mógłbyś wymienić polskie bądź zagraniczne projekty ambientowe, które szczególnie cenisz?
-[h]: Polska wbrew pozorom nie jest europejskim zaściankiem i posiada znakomite projekty. Wystarczy tylko wymienić takie bandy jak: Job karma, Moan, Rukkanor, Cold fusion, synta[XE]rror, Hati etc. Dodatkowo, rodzima scena niezależna bardzo prężnie się rozwija, co jest z natury rzeczy bardzo pozytywne i nobilitujące. Z europejskich projektów najbardziej cenie: Raison d'etre, Arcane, Sephiroth'a, Bad sektor, Post Scriptum etc. etc. (długo można by wymieniać).
K: Czy mógłbyś zdradzić jakie masz najbliższe plany koncertowe i wydawnicze?
-[h]: Mam nadzieje, że uda mi się zagrać na początku przyszłego roku we Wrocławiu. Liczę też na to, iż w niedalekiej przyszłości będę mógł zorganizować fest, na którym oprócz [haven] mogłyby zagrać takie projekty jak synta[XE]rror, Rukkanor czy Cold Fusion. Co z tego wyjdzie - czas pokaże. Natomiast jeśli chodzi o plany wydawnicze, wydaje mi się że druga płyta [haven] powinna ukazać się w ostatnim kwartale 2006 roku.
Projekt [haven]: Marcin 'katakan' Jarmulski
Strona projektu: www.haven.art.pl
Profil na Myspace: www.myspace.com/havenproject
Inne artykuły:
- [haven] - Noir - 2013-09-01 (Recenzje muzyki)
- NÄO objawieniem czwartego MIFu - 2013-01-29 (Relacje)
- [haven] - Amity - 2011-08-11 (Recenzje muzyki)
- [haven] - [A2982] - 2011-07-21 (Recenzje muzyki)
- [haven] - Naos - 2007-10-30 (Recenzje muzyki)
- Protagosterium tour - 2007-01-15 (Relacje)
- Temple of Silence 2 - 2006-09-22 (Relacje)
- DarkBeat Festival - 2006-03-27 (Relacje)
- [haven] - The Last Breath of Lonely Buildings - 2005-11-28 (Recenzje muzyki)