- 2004 - Vendetta
- 2001 - Karneval (best of gothic decade 1991-2001)
- 2000 - Metropolis
- 1998 - Ztraceni v Karpatech
- 1996 - Werewolf
- 1995 - Nosferatu
- 1994 - Gotika
- 1992 - Amulet
Zobacz zdjęcia:
- Castle Party 2022 - 2022-07-19 (Festiwale)
- Castle Party 2016 - 2016-08-05 (Festiwale)
- Castle Party 2013 - 2013-07-17 (Festiwale)
- XIII Stoleti + Black Tower + Landscape of Souls - 2012-06-11 (Koncerty)
- XIII Stoleti + The House of Usher - 2011-01-20 (Koncerty)
- XIII Stoleti + Hyoscyamus niger - 2010-10-06 (Koncerty)
- Castle Party 2008 - 2008-07-29 (Festiwale)
Podobni wykonawcy:
- Artrosis
- Bratrstvo Luny
- Closterkeller
- Deathcamp Project
- Fading Colours
- Fields of the Nephilim
- Inkubus Sukkubus
- London After Midnight
- Moonlight
- Nosferatu
- Star Industry
- The 69 Eyes
- The Mission
- Theatres Des Vampires
- Umbra Et Imago
Czechy / Czech
Data powstania:
1991
Gatunek muzyczny:
folk gothic rock, Gothic Rock
WWW:
http://www.xiii-stoleti.wz.cz
http://www.myspace.com/xiiistolet
Skład zespołu:
Petr Stepán - autor tekstów, muzyki, wokalista i gitarzystaPavel Stepán - perkusista
Martin Soukup - bas
Ollie Ryšavá - klawisze
Biografia:
Historia XIII.století (trzynasty wiek) zaczęła się od punkowego zespołu HNF (Hrdinové nové fronty) - grali tam Petr Stepán (autor tekstów, muzyki, wokalista i gitarzysta) oraz jego brat Pavel (perkusista). Pod koniec lat 80-tych nagrany został materiał pt. "Nova Drakulomania" - słychać tam wyraźnie punkowe korzenie, ale też wpływ takich grup jak np. Bauhaus.
Jak się później okazało, była to inspiracja do powstania nowego zespołu - XIII.století właśnie. W roku 1991 zarejestrowano demówkę "Vampir Songs for Agnes", oryginalny materiał łączący zimnofalowe dźwięki z tonami... saksofonu. Pozycja ta długo była dostępna tylko na kasecie, ale ostatnio wydano jej zremasterowaną wersję CD pt. "Vampire Songs - tajemství gothických archivů".
Oficjalny debiut to rok 1992, wówczas ukazał się krążek "Amulet". Na płycie dominuje gitara, słychać wyraźny wpływ Sisters of Mercy, a w tekstach zaczynają się pojawiać typowe "gotyckie" motywy - komnaty starych zamczysk i tajemnicze istoty z XIII wieku, wilkołaki i czarownice, różokrzyżowcy i demony... Wydana dwa lata później "Gotika" może być zaskoczeniem. Zmienia się warstwa muzyczna - na pierwszy plan wychodzą instrumenty klawiszowe, pojawiają się rozbudowane, długie utwory, w tekstach dostrzegamy m.in. inspiracje literackie (Lady Makbet, Mistrz i Małgorzata), jednak jako całość płyta jest chaotyczna i mamy wrażenie, że zespół dopiero szuka swojej drogi. Wynik tych poszukiwań jest znakomity - rok 1995 przynosi nam "Nosferatu", jedną z najlepszych płyt zespołu. Teksty Petra niejako zapowiadają wydaną później "Knihe Nosferatu" – mówią o czarnej magii, upadłych aniołach i tajemniczych rytuałach, a kończące płytę "Květy zla" nawiązują do słynnych "Fleurs du mal" Baudelaire'a. Pojawiają się także owiane ponurą sławą postaci historyczne – m.in. Torquemada. W 1996 pojawia się płyta "Werewolf", którą wielu uznaje za arcydzieło. Niesamowite, w większości długie i rozbudowane utwory przenoszą nas w zapowiedziane na pierwszym albumie góry Transylvanii, do królestwa wilkołaków, magicznych obrzędów, morderców i wiecznych kochanków. Jest to płyta wybitnie "studyjna", m.in. ze względu na udział dodatkowych muzyków (możemy tu usłyszeć np. skrzypce, flet czy wiolonczelę), dlatego na koncertach na ogół nie są grane utwory z tego albumu. Za to wydany w 1998 roku krążek "Ztraceni v Karpatech" przynosi materiał doskonale sprawdzający się w wersji "live", pełen gitarowej dynamiki, a utwór "Elizabeth", przewrotny hołd złożony krwawej hrabinie Erzsébet Báthory, stał się wręcz przebojem, zwłaszcza podczas koncertów na Castle Party, gdzie XIII kilkakrotnie gościła. Wiosną 2000 r. ukazał się album "Metropolis" – przypominający nieco "Gotikę", przeplatający klimaty balladowe i mroczne (np. "Absinth" poświęcony legendarnemu trunkowi i "przeklętym" twórcom) z utworami bardziej przebojowymi, pojawiają się też piosenki anglojęzyczne, m.in. cover Bauhausu "Bela Lugosi is Dead". W 2001 r. ukazał się składankowy album "Karneval (Best of Gothic Decade 1991-2001)" zawierający wybór z poprzednich płyt oraz niedostępny dotąd na CD utwór tytułowy. Płytę promowała trasa koncertowa w Czechach, później zespół wystąpił jeszcze kilkakrotnie w swoim kraju, m.in. jako support Slade, a na przełomie 2001/2002... zawiesił działalność na czas nieokreślony. Po ponad rocznej przerwie XIII powróciła w dawnym składzie, zaskakując tylko pewną zmianą image'u – Petr ściął długie włosy zastępując je punkowym irokezem, a w strojach członków zespołu i nowych piosenkach pojawiły się nawiązania do filmów typu "Matrix". Wydana w 2004 r. płyta "Vendetta" jest już dość odległa od tego co nazywamy gotykiem, raczej jest to pozycja typowo rockowa, częściowo śpiewana po angielsku, odwołująca się do punkowych korzeni (cover Sex Pistols) ale korzystająca też obficie z możliwości instrumentów klawiszowych.
Aktualny status XIII jest trudny do określenia, w 2004 r. pojawiły się pogłoski o rozpadzie zespołu, można jednak sądzić, że Petr Stepán nie powiedział jeszcze ostatniego słowa. W 2005 r. ukazała się wspomniana reedycja "Vampir Songs", a w 2006 – limitowana edycja DVD z zapisem koncertu, teledyskami oraz galerią zdjęć.
Warto jeszcze wspomnieć o książce autorstwa Petra Stepána wydanej po raz pierwszy w 1998 r. i wznowionej w 2003. "Kniha Nosferatu (Vampírská bible)" - jak sam tytuł wskazuje - podejmuje tematykę obecną w wielu utworach XIII. Petr pisze o okultyzmie, wpływie księżyca, czarnej magii, cmentarzysku wampirów, Draculi, Beli Lugosim... Lider XIII zajmuje się również tworzeniem muzyki instrumentalnej (m.in. dla przestawień teatralnych), udziela się także jako aktor.